• Triplesol

Triplesol is aangesloten bij een garantiefonds voor zonnepanelen

Bijgewerkt op: 3 jul.

Triplesol is inderdaad aangesloten bij een garantiefonds voor zonnepanelen. Het garantiefonds waar we bij zijn aangesloten heet Stichting Garantiefonds Zonne-energie, beter bekend als SGZE. SGZE bestaat al sinds 2014 en werd opgericht door de bestuurders van drie prominente bedrijven in de solar markt. Zoals de naam suggereert is het een stichting en heeft het geen winstoogmerk. Er zijn momenteel bijna 40 deelnemers aan de stichting. Sinds 2014 zijn er bijna 100.000 installaties aangemeld. Er worden op dit moment maandelijks zo’n 2000 installaties aangemeld. Consumenten hoeven niets extra’s te betalen voor de aanmelding bij het garantiefonds.


Op deze pagina kun je lezen over:


Waarom SGZE?

Deelnemers aan het garantiefonds

Wat doet een garantiefonds voor zonnepanelen?

Wat SGZE niet doet

Hoe vaak komt het voor dat een installateur ook echt failliet gaat?

Geschillen

Aanbetalingsgarantie

Slotopmerkingen over garantiefonds voor zonnepanelen


Waarom SGZE?

SGZE is in het leven geroepen in een periode waarin er nog heel veel onduidelijk was over de toekomst van zonnepanelen. Er werd hardop getwijfeld aan het model van salderen – een noodzakelijk middel om zonnepanelen in Nederland zinnig te maken. Er waren daarnaast ook veel mensen die twijfelden aan de kwaliteit van de producten. Deze waren zo nieuw voor het begrip van de meeste mensen, dat ze zich zorgen maakten of ze wel bleven werken. Tot slot stonden zonnepaneelinstallateurs nog niet te boek als vakmensen. Er waren veel installateurs die pas net in het werk begonnen. Weinigen daarvan hadden zelfs installatie ervaring uit een ander veld. Voordat mensen € 6000,- uitgaven, wilden ze wat meer gerustgesteld worden dat ze zouden worden geholpen als ze een probleem hadden.


SGZE is er om een deel van de zorgen weg te nemen en mensen het vertrouwen te geven dat als ze een probleem hebben met een product of installateur, er een organisatie is die ze kan helpen.



Deelnemers aan het garantiefonds

De deelnemers aan het garantiefonds worden in het geval van SGZE van tevoren gescreend. Ten eerste wordt naar de boekhoudcijfers gekeken van de kandidaat. Er wordt navraag gedaan en gekeken of een bedrijf al langer actief is. Er is ook een wachtrij momenteel om bij het fonds aangesloten te worden. Geïnteresseerden in zonnepanelen zijn steeds beter geïnformeerd en weten dat ze moeten vragen of een partij is aangesloten bij een garantiefonds. Het antwoord is vaak van doorslaggevend belang. Nieuwe installatiebedrijven willen graag aan hun geloofwaardigheid toevoegen door lid te worden, maar niet elke aanvraag voor lidmaatschap wordt ook omgezet in lidmaatschap bij SGZE.


Wat doet een garantiefonds voor zonnepanelen?

Je zou kunnen zeggen dat een garantiefonds voor zonnepanelen twee belangrijke functies heeft. De belangrijkste is het element van garantie zelf. Het fonds biedt gedeeltelijk rugdekking op moment dat een zonnepaneelinstallateur failliet gaat. Dat moet even worden uitgelegd.


Bij het kopen van een installatie heeft een consument altijd recht op twee vormen van garantie op een product. De eerste is productgarantie. Nomaliter geldt het dat als de verkoper niet meer bestaat de productgarantie nog intact blijft. Deze wordt immers afgegeven door de fabrikant van het product, niet de verkoper. Bij de producten in een zonnepaneelinstallatie worden lange fabrieksgaranties gegeven. Op de panelen zit soms maar liefst 25 jaar fabrieksgarantie. De kans bestaat dat een installateur 25 jaar blijft bestaan, maar is niet vanzelfsprekend. Mocht er in die tijd een product kapotgaan, zal een klant toch zijn garantie willen claimen bij de fabrikant. Het probleem voor de meeste klanten is dat zij vaak heel moeilijk contact krijgen met de fabrikant. Bij SGZE wordt de bemiddelingsrol van de oorspronkelijke verkoper overgenomen door het garantiefonds.


Met andere woorden: als er een defect is aan een product, dan treedt SGZE op als bemiddelaar. Als een fabrikant schade moet vergoeden, treedt de SGZE op en regelt het met de fabrikant op moment dat de installateur niet meer bestaat.


Wat SGZE niet doet

Wat SGZE niet doet, is het dekken van de garantie op de werkzaamheden van een installateur. De installateur is daar zelf voor verantwoordelijk. Als de installatie dus niet deugdelijk is geïnstalleerd, kun je niet bij SGZE aankloppen en verwachten dat zij het probleem oplossen. Eveneens geldt dat als een fabrikant failliet is, SGZE als bemiddelaar ook geen actie kan ondernemen. De garantie wordt namelijk door de fabrikant afgegeven. SGZE vangt dat niet af. Mocht je toch in die situatie terecht komen, dan heeft SGZE wel veel contacten - een uitgebreid netwerk van servicediensten, installateurs en fabrikanten - die je kunnen helpen tegen een eventueel gereduceerd tarief. SGZE zal je altijd te woord staan en je proberen een oplossing te bieden.


Hoe vaak komt het voor dat een installateur ook echt failliet gaat?

Een garantiefonds voor zonnepanelen is wel degelijk nodig. Installateurs die omvallen worden wij bij Triplesol wekelijks mee geconfronteerd. We krijgen dan telefoontjes van mensen die een probleem hebben met hun installatie. Er wordt aan ons gevraagd of wij dan kunnen helpen. Helaas hebben we het daar meestal veel te druk voor. Het is dan sneu, maar met hun probleem kunnen wij ze niet helpen.


Bij SGZE hebben ze pas twee keer meegemaakt dat een lid failliet is gegaan. Eentje was heel groot en ging failliet in 2017. De ander kwam pas net kijken en had slechts een aantal klanten aangemeld bij SGZE. Deze ging failliet in 2022. SGZE helpt nu de gedupeerden van deze bedrijven met gedane aanbetalingen en zet alles in het werk om de getroffen klanten zo spoedig mogelijk van een goed werkende zonnepaneelinstallatie te voorzien. Eventueel wordt er geholpen met garantiezaken die lopen bij fabrikanten, voor zover deze zaken bestaan.


Geschillen

Een andere belangrijke functie van SGZE, is het bemiddelen bij geschillen tussen installateurs en consumenten. Daarvoor is er een geschillencommissie in het leven geroepen. Hierin zitten leden van het bestuur en personeel van SGZE. Hun taak is om een advies te geven over een geschil. SGZE doet bindende uitspraken. Een geschil wordt door een klant aangebracht. In de totale looptijd van SGZE zijn er 15-20 uitspraken geweest door de geschillencommissie. Er komen ongeveer 1-2 berichten binnen bij SGZE per week over zaken tussen klanten en installateurs. In veel gevallen gaat het om kleine frustraties en ergernissen die makkelijk uit de wereld geholpen kunnen worden.


Aanbetalingsgarantie

Bij Triplesol wordt er geen aanbetaling gevraagd van onze klanten in de aanloop naar een installatie. De betaling is bij ons altijd achteraf, tenzij daar andere afspraken over zijn gemaakt vooraf. Voor andere leden van SGZE, staat het fonds garant voor een deel van de aanbetalingen. Bijvoorbeeld als een bedrijf failliet gaat zonder geïnstalleerd te hebben, terwijl er wel een aanbetaling is gedaan, dan wijst SGZE een andere leverancier aan die alsnog de installatie komt uitvoeren. De klant betaalt aan de nieuwe leverancier de rekening minus het aanbetaalde deel van maximaal 30% met een maximum van € 3000,-.


Conclusie over garantiefonds zonnepanelen

SGZE is ontstaan om mensen te verzekeren van steun op moment dat de installateur er niet meer is of zijn afspraken niet nakomt. Het is de enige echte garantiefonds voor zonnepanelen in Nederland. Een installateur die aangesloten is bij SGZE geeft zijn klanten als het ware “garantie op garantie”. Het zegt ook wat over een installateur. De ballotagecommissie laat immers niet elke partij zomaar toe. De geschillen mediate functie van SGZE kan in eerste instantie helpen om de kou uit de lucht te halen. In tweede instantie kan het bindende uitspraken doen zo dat de gang naar een rechter niet nodig is.

14 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven