• Triplesol

De zonnepanelen aanmelden bij de netbeheerder

Bijgewerkt op: 14 jul.

Samen met het terugvragen van de btw krijgen we over zonnepanelen aanmelden bij de netbeheerder veel vragen. In principe hoef je hier niet al te veel zorgen over te maken. De zonnepanelen aanmelden bij de netbeheerder is iets dat wij doen voor onze klanten. Daar hoeven ze zelf niet aan te denken.


Op deze pagina kun je lezen over:


Wanneer de meter aangemeld moet worden

Energieleveren.nl

De meter en terugleveren

Hardnekkige misconceptie over terugdraaimeters

Vervangen meters

Inlichten van de elektriciteitsmaatschappij bij zonnepanelen aanmelden

Verrassing op rekening aan het einde van het jaar


Wanneer de meter aangemeld moet worden

Elke nieuwe zonnepaneelinstallatie in Nederland dient aan te worden gemeld bij de netbeheerder. De belangrijkste reden hiervoor is dat de netbeheerders moeten weten hoe zwaar het net belast wordt en waar de infrastructuur moet worden verbeterd.


Het is niet altijd nodig om een installatie aan te melden. Woningen waar al zonnepanelen liggen en waar er al een aanmelding is geweest, hoeven bij een uitbreiding op het huidige systeem niet nog een tweede keer aangemeld te worden.


Je meldt per aansluiting aan. Als er op twee aansluitingen op 1 adres systemen worden aangesloten, moeten er twee aanmeldingen worden gedaan bij het net op beide meters.


Installaties tot en met 3*80 A (meer dan 200 panelen) zijn toegestaan op het Nederlandse net en behoeven geen speciale toestemming of vergunning. Voor grotere installaties moet er wel een vergunning worden aangevraagd. Wat de Nederlandse netbeheerder daarnaast vraagt is een gelijkmatige belasting van de fases. Het is bijvoorbeeld voor sommige omvormerfabrikanten niet toegestaan om 6000 W omvormers op 1-fase aan te sluiten. Hierdoor raakt het net namelijk uit balans.


Energieleveren.nl

De zonnepanelen aanmelden bij de netbeheerder gebeurt via de website Energieleveren.nl. Op deze website vullen we jouw gegevens in en doen we de aanvraag namens jou. Op de website vullen we je gegevens in en het soort systeem dat je gekocht hebt. We doen dit omdat de meeste mensen niet paraat hebben welke gegevens ingevuld moeten worden, terwijl wij die gegevens wel gewoon hebben. In de meeste gevallen is dit puur een administratieve handeling en dat heeft te maken met het soort meter dat je hebt.


De meter en terugleveren

De meeste mensen hebben een slimme meter waardoor er een automatisch telwerk gaat draaien op moment dat er stroom wordt teruggeleverd. Aan het eind van het jaar leest de netbeheerder simpelweg af wat er teruggeleverd is en trekt dat af van wat er geconsumeerd is. Het verschil is het saldo dat je moet betalen.


Als je geen slimme meter hebt, maar een terugdraaimeter, dan moet je officieel wel de zonnepanelen aanmelden bij de netbeheerder. Als je dat niet doet, riskeer je een boete. De netbeheerder wil namelijk weten hoe groot de belasting is van het net zodat ze infrastructuur uitbreidingen daarop af kunnen stemmen. Ook al draait die meter dus terug, hij moet toch aangemeld worden. De kans is dan groot dat de netbeheerder de meter voor je zal vervangen.


Hardnekkige misconceptie over terugdraaimeters

Hardnekkig in Nederland is de misconceptie dat de terugdraaimeter een grotere besparing op zou leveren dan de slimme meter. Dat is helemaal niet waar. De terugdraaimeter levert precies hetzelfde op bij zonnepanelen aanmelden. Wij weten niet eens op welk idee dat gerucht gebaseerd is. De salderingswetgeving is gelijk voor iedereen. Er is niemand die daar een onterecht voordeel uithaalt door een nieuw stukje technologie te weren.


Vervangen meters

Een enkel huishouden heeft een digitale meter die niet “slim” is. Dit zien we bij vooral de wat grotere huishoudens. Deze meter is niet geschikt om op terug te leveren en dient te worden vervangen door de elektriciteitsmaatschappij.


Terugdraaimeters en ongeschikte digitale meters moeten worden vervangen. Dit wordt automatisch geregeld door onze aanmelding bij de netbeheerder. De netbeheerder neemt dan contact met je op voor het vervangen van de meter. De wachttijd hiervoor kan enkele maanden duren.


Het is niet noodzakelijk om de nieuwe meter af te wachten alvorens er geplaatst wordt. Bij terugdraaimeters draait de meter simpelweg terug. De oude digitale meters kunnen dan niet terugleveren, maar alle zonne-energie die je intern verbruikt bespaart natuurlijk ook het nodige.


Inlichten van de elektriciteitsmaatschappij bij zonnepanelen aanmelden

Het is niet nodig om zelf de elektriciteitsmaatschappij in te lichten bij de zonnepanelen aanmelden bij de netbeheerder. Deze komen er of uit zichzelf achter, of de netbeheerder licht ze in. Je kunt overwegen het toch zelf te doen om je voorschot naar beneden te praten. Het minimaliseren van het voorschot is wel een vestzak broekzak verhaal, want het te veel betaalde voorschot krijg je uiteraard ook automatisch terug aan het einde van het jaar.


Verrassing op rekening aan het einde van het jaar


Intern verbruik = (gekochte stroom + opbrengst zonnepanelen) – teruggeleverde stroom.


Het kan natuurlijk zijn dat het intern verbruik negatief is, in welk geval je dus meer stroom opwekt dan dat je zelf verbruikt. Je valt daarmee buiten de salderingswetgeving en zult een lagere vergoeding krijgen voor hetgeen je te veel opwekt. Wij adviseren onze klanten dan ook om niet meer op te wekken dan dat zelf verbruiken.

23 weergaven0 opmerkingen