Kernenergie uitfaseren en de nadruk leggen op hernieuwbare energiebronnen: Zwitserland 2017

milka_cow_by_marirowana

Meer dan 58% van de Zwitserse kiezers heeft het nieuwe energiebeleid van het land goedgekeurd, waarin wordt voorzien in de geleidelijke afschaffing van alle kerncentrales en de verdere ontwikkeling van duurzame energie, met name ten aanzien van waterkracht en zonne-energie.

In een op zondag gehouden referendum hebben 58,2% van de kiezers de Energiestrategie van 2050 goedgekeurd. De nieuwe energiestrategie van Zwitserland, die de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en energie-import wilt verminderen en belooft meer hernieuwbare energie te stimuleren.

De nieuwe strategie stelt ook voor dat er geen vergunningen voor nieuwe kerncentrales zullen worden opgemaakt. De bestaande installaties zullen naar verwachting operationeel blijven zolang ze veilig zijn, aldus de Zwitserse president Doris Leuthard.

De heffing financiering van de ontwikkeling van hernieuwbare energie zal in de komende jaren van CHF 0,015 ($ 0,010) / kWh worden verhoogd naar CHF 0,023 / kWh. Er wordt verwacht dat nieuwe opbrengsten uit de heffing de verdere inzet van duurzame energie zal bemoedigen en financieren. Tegelijkertijd zal de heffing naar verwachting in de komende jaren worden beëindigd zodra duurzame energie in de markt gewoon kan concurreren. De overheid zal nu energiewetgeving aanpassen aan de bepalingen die in het referendum zijn opgenomen in de komende maanden. Naast hernieuwbare energiebronnen wil de Zwitserse regering energie-efficiëntie verder promoten via een specifiek ondersteunend programma.

De Zwitserse PV-vereniging Swissolar verwelkomde het resultaat van het referendum. President Roger Nordmann zei dat zonne-energie en PV beide een centrale rol spelen in het toekomstige energievoorzieningsscenario van het land. Zonne-energie, voegde Noordmann toe, wordt de tweede belangrijkste energiebron na waterkracht, welke in de toekomst de plannen van de overheid naar verwachting een subsidiebedrag van 120 miljoen CHF (123,6 miljoen dollar) zal ontvangen.

Volgens Swissolar zou ongeveer de helft van Zwitersland’s energiebehoefte kunnen worden opgewekt door dak PV of systemen die op gevels kunnen worden geïnstalleerd. De vereniging heeft gezegd dat de energieproductie van PV in 2035 tot 17 TWh zou moeten stijgen. Dit zou ongeveer 2/3de van de kerncentrale buiten het spel kunnen zetten.

“Het eerste pakket maatregelen van de Energiestrategie 2050 zou de voorwaarden moeten scheppen voor het bereiken van dit doel. Met zinkende zonnepaneelprijzen en hogere energieprijzen die deze ontwikkeling ondersteunen “, aldus de vereniging.

Zonne-energie heeft het hoogste rendement voor economie en klimaat, zeggen onderzoekers

WhatsApp Image 2017-03-21 at 6.23.14 PM

Met de groeiende vraag naar energie en dringende oproepen om de klimaatverandering te bestrijden, is het steeds belangrijker om energie technologieën te identificeren die goed zijn voor de economie en het klimaat. De voordelen van R & D-investeringen in zonne-energie zijn enorm en snel merkbaar, zeggen onderzoekers van een aantal prestigieuse instituten nu.

Het onderzoek werd gepubliceerd aan de ministerie van de tweede missie voor innovatie in Beijing in juni, die zich richt op toekomstige investeringen in de energietechnologie. Mission Innovation is een wereldwijd initiatief dat bestaat uit 22 landen en de Europese Unie, met als doel het stimuleren van innovatie in schone energie. Bij de oprichting van de COOP21 in 2015 hebben de initiatiefnemers zich ertoe gecommiteerd hun publieke investeringen in schone energie te verdubbelen tegen 2020.

Utility-scale opslag en zonne-energie moet een prioriteit zijn voor regeringen met krimpende begrotingen, toont een nieuw document dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Energy. Een groep onderzoekers van de Universiteit van Cambridge afdeling Politiek en International Studies, en collega’s van de universiteiten van Bocconi en Massachusetts Amherst, analyseerden een reeks studies en deskundigenrapporten over overheidsinvesteringen in openbare energie om de meest kosteneffectieve investeringen in energietechnologieën te ontdekken ten aanzien van klimaatbeleid. Er werd bekeken of de R & D-begrotingen moeten worden aangescherpt.

“Wat we hebben geconcludeerd is dat de impact van relatief lage bedragen van publieke middelen voor zonne-energie PV een significant verschil kan maken in zonne-energie kosten en op zijn beurt de kosten van energiesystemen met lagere CO2-uitstoot bevordert”, vertelde een van hun .

Uit het onderzoek blijkt dat de juiste technologische investeringen economieën kunnen helpen door de kosten van energie te verminderen en zelfs nieuwe markten te creëren, terwijl tegelijkertijd de uitstoot van milieuvervuilende stoffen wordt verminderd.

“Onze methode, beschreven in het Nature Energy-document, stelt ons in staat om niet alleen te bepalen wat R & D-investeringen zouden betekenen voor zonne-energie kosten, maar ook voor het energiesysteem – totale kosten, elektriciteitskosten enz. Wat we ontdekten is dat, vooral als absolute publieke investeringen blijven zoals ze zijn of zelfs verminderen, PV-zonne-energie, naast elektriciteitsopslag, veel rendement hebben voor de maatschappij.” Met betrekking tot een ander essay, gepubliceerd in het tijdschrift Climatic Change, zei een woordvoerster dat het bleek dat deskundigen een groot aantal verwachtingen hadden over de rol die publieke investeringen speelde op technologiekosten, maar dat in vergelijking met andere technologieën er meer overeenstemming was over het feit dat publieke investeringen een positief effect zouden hebben op PV-zonne-energie.

“We ontdekten dat de stijging van de PV-financiering van zonne-energie doorgaans zou resulteren in extra kostenreducties van 20%, terwijl nog grotere verlagingen de kosten zouden doen dalen met nog eens 30%. Dit is aanvullend op de verwachte afname door middel van zaken zoals gebruikelijk en leren door te doen”.

Als klimaatdoelstellingen strenger worden, zijn er nog meer publieke financiering nodig en andere meer kapitaalintensieve technologieën in de O & O-ruimte zouden grotere delen van de totale publieke O & O-financiering vereisen.

 

SolarWorld bankroet: zonnepanelenmarkt ondergaat definitieve wending

Altman Z-scores

Pionier in solar PV, fabrikant SolarWorld AG heeft uitstel van betaling aangevraagd. Het bedrijf heeft vandaag aangekondigd dat het “oververschuldigd is” en onmiddellijk een aanvraag voor insolventie indient.

Frank Asbeck, SolarWorld’s kleurrijke-oprichter en CEO, beschreef het failissement als een “bittere stap.” Niet verrassend wijst Asbeck op de rol van “illegale prijsdumping” door Chinese producenten in de ondergang van SolarWorld. “De prijzen voor zonnecellen en modules zijn sinds het midden van vorig jaar enorm volatiel,” zei Asbeck. “De vooruitzichten zijn nu ook verslechterd voor de komende maanden. Gezien deze ontwikkeling zijn de strategische maatregelen die aan het begin van het jaar zijn genomen niet toereikend om de positieve vervolgingsvoorspelling die in maart is bevestigd te handhaven. ”

Het bedrijf leidde de strijd tegen de oneerlijke concurrentie van Chinese producenten in zowel de EU als in de Verenigde Staten. De inspanningen hebben geleid tot antidumpingrechten en tarieven in beide PV markten. Asbeck bedankte alle SolarWorld-medewerkers voor hun “buitengewone strijd … voor eerlijke concurrentie in de zonne-sector.” Asbeck zei dat het bedrijf “de normen inzake kwaliteit, automatisering en productiviteit” binnen de industrie gestalte heeft gegeven.

De dochterondernemingen van SolarWorld AG moeten elk individueel beoordeeld worden of zij hun bedrijf voort kunnen zetten. De zaak van SolarWorld’s fabrieken in Duitsland is opgepakt, zegt Asbeck. De SolarWorld Management Board zal alles in het werk willen stellen om zoveel mogelijk banen te behouden.

SolarWorld is nu na Yinlgi, TSMC en Solar Frontier een grote speler die van de markt verdwijnt. Het tekent de brute strijd die gaande is en de buitengewone druk waaronder fabrikanten, leveranciers en installateurs staan tegen bodemprijzen te leveren. Het is een waarschuwing dat er verder moet worden gekeken dan waar een paneel vandaan komt; naar de kredietscore van een bedrijf bijvoorbeeld. Altman-z scores bieden daarvoor een goed beeld.

Nieuwe zonnepanelen van LG worden nieuwe gouden standaard

zonnepanelen_1006

Technologie als zonne-energie is zich altijd verder aan het ontwikkelen. De ontwikkeling is traag en het loont lang niet altijd om de aankoop ervan uit te stellen. Echter, deze zomer wordt een redelijk grote sprong gemaakt door LG, dat met een gewoon kristallijn paneel gaat van 300 Wp naar 320 Wp voor zwart (LG 320 N1K-A5), en 330 Wp (LG330N1C-A5) voor aluminium gerand. Qua prijs zit dit paneel in de premium prijsklasse, maar die is gedurende de prijzenslag over de hele linie een stuk lager geworden dan bijvoorbeeld vier jaar terug, toen je zo 90 cent p/Wp betaalde voor een goed zonnepaneel. Tevens komt iets later in de zomer LG met het eerst back-contact paneel. Hiervan komt een 350 Wp zwart (LG350Q1K-A5) en een 360 Wp aluminium (LG360Q1C-A5). Hiermee wordt het ultieme premium paneel van Sunpower op buitengewone wijze de loef afgestoken. Met zijn 335 Wp X21 komt Sunpower dan niet meer in de buurt van LG. Qua garantie zijn de panelen dan ook gelijkwaardig: beide 25 jaar product- en vermogensgarantie. Bij LG is dat iets geloofwaardiger, omdat we weten dat dat bedrijf waarschijnlijk veel langer zal bestaan. Van Sunpower zijn er hardnekkige geruchten dat de productiekosten veel te hoog zijn en dat de investeerders telkens geld moeten bijleggen. De prijzen voor de nieuwe LG’s worden ook een stuk lager: bijna 20 cent p. Wp minder dan Sunpowers.

Solar Roof komt dichterbij

Tesla Motors Inc CEO Elon Musk unveils a new all-wheel-drive version of the Model S car in Hawthorne, California October 9, 2014. Tesla Motors Inc on Thursday took its first step toward automated driving, unveiling features that will allow its electric sedan to park itself and sense dangerous situations. The company also said it will roll out an all-wheel drive option of the Model S sedan that can go from zero to 60 miles per hour in 3.2 seconds yet doesn't compromise the vehicle's efficiency. Musk said "D" stands for "dual motor," meaning Tesla's all-wheel drive vehicle will have a motor at either end of the chassis to increase control. REUTERS/Lucy Nicholson (UNITED STATES - Tags: TRANSPORT SCIENCE TECHNOLOGY BUSINESS HEADSHOT) - RTR49M2Y

Onlangs gaf Tesla $ 1 miljard uit in aandelen en obligaties om ervoor te zorgen dat de kas van het bedrijf goed gevuld is voor de lancering van de Tesla Model 3. Waarschijnlijk gaat een deel van dat geld ook gebruikt worden om het project van Solar Roof aan te zwengelen.

Afgelopen vrijdag onthulde Tesla’s CEO Elon Musk dat het bedrijf vanaf april zal beginnen met het aannemen van bestellingen voor Solar Roof. Het nieuws werd geleverd via een Twitter-respons, in de korte en bondige stijl die de PR-strategie van het bedrijf en zijn iconische CEO kenmerken. Tot nu toe zijn er nog veel vragen onbeantwoord. Tesla stelt bij de wachtlijst voor Solar Roof op de website dat de productie zal beginnen “medio 2017”. Dat betekent dat er een aanzienlijke vertraging zal zijn tussen het aanmelden en de mogelijkheid om het product te kopen, net als bij de auto’s van het bedrijf.

Musk profiteert van een sfeer van mysterie rond Tesla en zijn producten, als een soort van energie en transport Willy Wonka. Het is een beetje gek voor de journalisten die over het bedrijf corresponderen, maar lijkt te werken om zogenaamde buzz te bouwen. Net als Tesla auto’s, zal Solar Roof een luxe product zijn in eerste instantie.

Musk heeft verklaard dat Solar Roof waarschijnlijk goedkoper te fabriceren en te installeren zal zijn dan een “normaal” dak – zelfs zonder de opgewekte elektriciteit. Echter, het zal worden opgemerkt dat Solar Roof leisteen, terra cotta en pannendaken gaat imiteren, en dat dit volgens Bloomberg’s schattingen 20* zoveel kosten als bijvoorbeeld gewoon bitumen.

In de PV-industrie is er geen tekort aan scepsis over Solar Roof, gezien het aantal mislukte ondernemingen van geïntegreerde fotovoltaïsche (BIPV) producten die we door de jaren heen gezien hebben. En toch, ondanks het kerkhof van de voormalige BIPV ontwerpen, lijkt Musk dit project nieuw leven in te blazen en navolging te krijgen, zoals blijkt uit de lancering van een nieuwe lichtgewicht BIPV panel door Suntech oprichter Dr. Zhengrong Shi.

Dat Solar Roof een spannend en innovatief product is, staat buiten kijf, maar hoe inclusief deze ontwikkeling zal zijn, voor mensen met een beperkt vermogen, is nog allerminst duidelijk.

Solar Solutions had dit jaar iets te bieden

Solar solutions

Solar Solutions is een jaarlijks terugkerend evenement waar de hele PV-industrie zich stiekem toch een beetje op verheugt. Hier worden de nieuwste snufjes en panelen getoond die het komende jaar de markt moeten bereiken. Voor ons is het vooral bekende gezichten en een kans met mensen te praten die we normaal gesproken alleen aan de telefoon spreken.

De panelen maken voor volgend jaar best een sprongetje. LG 300 Wp, ons meest gekozen paneel voor schuine daken gaat naar 320 Wp. Tegelijkertijd zien we ook de introductie van veel zogenaamd back contact panelen, die een hogere opbrengst hebben. DMEGC bijvoorbeeld, komt met een 330 Wp zwart paneel tegen een zeer goede prijs. LG komt met een 350 Wp paneel met back contact. Ook Solar Park komt naar Nederland, het Koreaanse merk, met een 330 Wp’er. Exasun is gekomen met een nieuw soort glas-glas paneel dat veel weg heeft van dakpannen, om het hele dak mee te beleggen. Echter, de nieuwe productielijn van Exasun is nog niet waar het moet zijn. Klanten moeten rekenen op een wachttijd van rond de 4 maanden. Verder was er ook een nieuw REC paneel met twee junction boxes, ideaal voor als er schaduw. Ik vraag me alleen af of ze ook op optimizers kunnen worden aangesloten.

In omvormer land is er niet veel nieuws te melden. De SolarEdge HD Wave was al breed geïntroduceerd, maar nu hebben ze ook voor de grotere enkelfase maten een omvormer, vanaf de HD Wave 3680. Ze komen ook met een kleinere omvormer voor installaties van 4 panelen.  Zij zetten in op woningbouwverenigingen, maar er zijn wel meer toepassingen voor te bedenken.

Waarschijnlijk de opmerkelijkste stand op de beurs was die van cast4all. Hier werd een nieuw product gepresenteerd dat het mogelijk moet maken stroom te verdelen tussen huishoudens: de PowerShare. Een PowerShare systeem bestaat uit twee onderdelen: een werkschakleaar en een meter/terminal block. Het geheel wordt aangesloten op een bestaande meter, en middels software wordt bepaald hoe de binnenkomende stroom over de meters van verschillende huishoudens wordt verdeeld. Zoiets bestond natuurlijk al met Herman de Zonnestroomverdeler, maar dit systeem is door een zonnepanelen-installateur heel gemakkelijk zelf te monteren, zonder tussenkomst van een derde partij.

Triplesol wordt lid van SGZE

SGZE logo

Na lang overwegen heeft Triplesol besloten lid te worden van Stichting Garantiefonds Zonne-energie. Het hoopt daarmee klanten de zekerheid en het vertrouwen te bieden die past bij zo’n grote uitgave. Lidmaatschap brengt voor klant en installateur een aantal belangrijke voordelen.

Ingeval van geschillen kan SGZE optreden om deze te beslechten en tot een optimale oplossing te komen. Tegelijkertijd zet de stichting zich in om garantiegevallen op te lossen. Vaak is dit lastig omdat dit langdurig en kostbare trajecten zijn. De SGZE waarborgt de aanbetaling gedaan door klanten en het helpt de klant vooruit in geval van faillissement. Tegelijkertijd heeft de SGZE ook een onderzoeksfunctie en documenteert het ontwikkelingen in de zonnepanelenmarkt.

Herziening van het emissiehandelssysteem: toekomst Parijs steeds ongewis

Emissies

Op 28 februari heeft de Europese Raad een overeenkomst gesloten over zijn standpunt in de onderhandelingspositie (algemene oriëntatie) voor de herziening van het emissiehandelssysteem (ETS). Het ETS is een van de belangrijkste instrumenten om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. De herziening zal bijdragen aan de doelstelling om uitstoot met tenminste 40% terug te dringen. Hiermee stelt de EU een ambitieus doel voor 2030,  in opvolging van de Overeenkomst van Parijs over klimaatverandering (emissies terugbrengen tot nul vóór 2050).

Nu de Raad met dit standpunt heeft ingestemd, kunnen de onderhandelingen met het Europees Parlement beginnen met als doel het bereiken van een akkoord over de definitieve tekst. “Dit is belangrijk voor ons, voor onze planeet en voor toekomstige generaties. De overeenkomst van Parijs was een mijlpaal, maar we moeten woorden in daden omzetten. Een beter werkende ETS zal de uitstoot verder terugdringen. De EU levert, zoals beloofd, omdat het geeft om een ​​betere toekomst voor  iedereen”, aldus Jose A. Herrera, minister van Milieu van Malta en voorzitter van de Raad EU-ETS.

Het emissiehandelssysteem werd gelanceerd in 2005 en werkt door een limiet te stellen aan het totaal van de emissies van vervuilende sectoren in de industrie en energiecentrales. Binnen dit limiet, dat elk jaar wordt verlaagd, kunnen bedrijven emissierechten kopen en verkopen. Elk emissierecht geeft het recht op één ton CO2 uitstoten of het equivalent van een ander broeikasgas. Dit levert prikkels voor bedrijven om hun emissies op een kosteneffectieve manier aan te pakken. CO2 is het belangrijkste broeikasgas, vandaar de focus hierop.

Hoewel de standaardmethode voor de toewijzing van emissierechten via veiling is, kunnen bedrijven binnen bepaalde sectoren van de industrie een deel van de emissierechten gratis krijgen. Dit zijn gratis toewijzingen op basis van prestatie-benchmarks. Er is daarmee een beloning voor best practices: wie emissie-arm produceert, krijgt extra credits. Het systeem stelt een minimum emissie daling van 1,74% p. jaar.

De Europese Raad heeft in zijn conclusies van oktober 2014 de belangrijkste elementen van de herziening van de EU-ETS uiteengezet. Op basis van deze overeengekomen richtsnoeren heeft de Commissie haar voorstel voor richtlijnen in juli 2015 kenbaar gemaakt. Aangezien voorstellen onderworpen worden aan een gewone wetgevingsprocedure, moet deze door de Raad en het Europees Parlement worden besproken om overeenstemming te bereiken over een definitief voorstel. Het Europees Parlement heeft zijn amendementen in de voltallige vergadering op 15 februari 2017 doorgenomen. Nu de Raad overeenstemming heeft bereikt, kunnen de daadwerkelijke onderhandelingen beginnen, maar juist hier gaat de schoen wringen.

Er is een grote kloof tussen de diensten-economieën van West-Europa en de geïndustrialiseerde staten van het Oosten en hun wensen t.o.v. de uitkomsten van de emissie-regels. Een ding is zeker: met € 5,- p. ton CO2 is het tarief voor emissie nu absurd laag waardoor er voor bedrijven geen prikkel is de emissies te verkleinen. Dit heeft voor een belangrijk deel te maken met het overschot aan gratis emissies dat verhandelt wordt. Nieuwe afspraken moeten de prijs van de emissies verhogen en het CO2 emissieplafond aanscherpen tot 2,2% p jaar.

Voor sommige landen, waaronder Nederland, gaan deze beperkingen echter lang niet ver genoeg. Zij pleiten voor het aanhouden van de oorspronkelijke ambitie van 2,4% emissie p. jaar. Zij wijzen daarnaast op het aanpakken van de gratis emissierechten, waar de huidige voorstellen niet in voorzien. Deze vormen een integraal onderdeel voor het stappenplan richting de Parijs doelstellingen. Desnoods stappen deze “voorhoede” staten uit het ETS systeem, en richten zij hun eigen vorm van ETS op, stelde Staatssecretaris Sharon Dijkstra voor. Natuurlijk brengt dit belangrijke nadelen met zich mee: het versnipperen van een systeem dat een globaal probleem op moet lossen, zal niet erg succesvol kunnen zijn.

China lijkt een eenzame voorhoede positie in te nemen op gebied van klimaatbeleid. Europa worstelt met zichzelf, en de VS is een afvallige. Er gaat heel wat nodig zijn de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen. Heel wat, maar het ontbreekt aan van alles; met name leiderschap. Verlichtingsidealen en Westerse normen en Waarden, toon is de tanden.

 

Korte chronologie over de salderingswetgeving en Den Haag

Kamp

De verkiezingen komen eraan, en dus is het tijd om kort even een belangrijk thema aan te halen waar de komende Tweede Kamer formatie zich over moet gaan buigen. Het betreft de veelbesproken salderingswetgeving en het rommelt al een poosje in de discussie hierover. De salderingswetgeving wordt door velen als noodzakelijk geacht om de zonne-energie industrie in Nederland gaande te houden. Er staat veel op het spel; niet op z’n minst de geloofwaardigheid van de Nederlandse staat in het scheppen van een betrouwbaar investeringsklimaat.

Het begon allemaal met de aankondiging van Minister Kamp in 2015 dat salderen waarschijnlijk werd vervangen door een ander systeem met in de tussentijd een gedegen overgangsregeling. In 2017 zou duidelijk worden hoe zo’n systeem eruit moest komen te zien. In september 2016 kwam stichting Z.O.N. – Z.O.N staat voor Zonnestroom Ondernemers Nederland – met het rapport ‘Zon voor iedereen’. Die landde goed in Den Haag. De vaste commissie voor Economische Zaken vroeg minister Kamp op het rapport te reageren en dat deed de minister in een brief van 14 november. In de brief loofde hij het meedenken van Z.O.N., maar stelde wel de evaluatie van de salderingswetgeving die in oktober was gestart, nog te willen afwachten.

Er is in de huidige Tweede kamer voldoende draagvlak om de salderingswetgeving te behouden. Dit bleek uit een motie die werd aangenomen voor het Kerstreces, die pleitte voor het behoud en verbeteren van de salderingswetgeving voor de duur van het Energie Akkoord; dat is tot 2023. Van rechts tot links konden partijen zich in de motie vinden, met als uitzondering de PVV. Centraal stond de investeringszekerheid waar het nu aan schort: kun je de zonnepaneelinstallatie nog wel terugverdienen als de wetgeving wordt aangepast? De motie moet worden gezien als mijlpaal in de discussie over de salderingwetgeving. Het staat nu immers vast dat de burger is doorgedrongen tot de politiek en dat deze zich realiseert dat de wetgeving te belangrijk is om te laten varen.

Het evaluatierapport van Economische Zaken bereikte 3 januari 2017 de Tweede Kamer. Het stelde dat salderen nog nodig zal zijn om de ontwikkeling van de PV-sector te stimuleren, zowel in afname als in werkgelegenheid. Daarnaast bevond het rapport dat salderen maar een kleine € 80 miljoen per jaar kostte en dat dit in het niet veel tegen de vele voordelen dat het met zich meebracht.  Echter, het rapport stelde wel dat saldering de prikkel voor kleinverbruikers ontneemt om het eigen verbruik te optimaliseren en daarmee het elektriciteitsnet te ontlasten. Als gevolg verlegde Kamp ook het aandachtspunt: niet salderen, maar energie-opslag moet een centrale rol gaan spelen in de energie-transitie.

Het probleem met batterijen is dat ze duur zijn en een beperkte levensloop hebben. Een nieuwe batterij voor gematigd thuisgebruik kost zo’n € 4000,-. De aanschaf heeft dus een wezenlijke impact op de terugverdientijd van een zonnepaneelsysteem. Bovendien produceren zonnepanelen op zomerdagen veel meer dan ‘s avonds wordt verbruikt, en ’s winters veel te weinig. Hoe opslag dus in de praktijk positief zal uitpakken voor de consument, is dus erg onduidelijk. Een aanpassing van de saldeingswetgeving dat ingericht is op energie-opslag, zal dus parallel moeten worden ingezet aan de prijsdaling in batterijen om de terugverdientijd niet te beïnvloeden.

Er is goede wil bij Kamp om “(…) de ondersteuning van investeringen in lokale hernieuwbare energieproductie nu en in de toekomst voort te zetten zolang deze zonder steun onrendabel is”, maar het is nog maar de vraag of de VVD in het kabinet komt. Een nieuw kabinet moet een oplossing gaan ontwerpen dat spanning op de lijn behoudt tussen innovatie om het elektriciteitsnet te ontzien en PV toepassing in Nederland niet ontmoedigd. Dat zal een behoorlijke uitdaging worden, niet alleen omdat het onderwerp onder grote belangstelling staat van de burger, maar ook omdat concrete resultaten geboekt moeten blijven worden om ons te houden aan de energiedoelstellingen waar het land zich internationaal en nationaal aan gecommitteerd heeft.

 

Rapport Wereldbank roemt duurzaam energiebeleid ontwikkelingslanden

world-bank-logo

Er mag dan een wanstaltig figuur zetel houden in het Witte Huis, de Wereldbank heeft deze week een rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat ontwikkelingslanden de transitie naar duurzaam niet perse laten afhangen van Westers leiderschap.

Het duurzaam energiebeleid van 111 landen werd door de Wereldbank onder de loep genomen. Hiervoor werd een speciale scorecard gebruikt, de RISE (Regulatorische Indicatoren voor Duurzame Energie). Het rapport bevond dat de toegang tot energie, energie-efficiëntie en hernieuwbare energie beleid van de 111 landen het meest tot uitdrukking kwam in ontwikkelingslanden. Mexico, China, Turkije, India, Vietnam, Brazilië en Zuid-Afrika werden uitgelicht voor lof in het rapport.

Wat duidelijk is, is dat er tussen ontwikkelingslanden grote verschillen bestaan. Landen in sub-Sahara Afrika bijvoorbeeld, lopen behoorlijk achter op ontwikkelingslanden in het Verre Oosten.  In deze Afrikaanse regio leven 600 miljoen mensen nog steeds zonder elektriciteit. Uit de RISE analyse bleek dat de regio daarmee het minst geëlektrificeerde werelddeel blijft. 40% van de landen in sub-Sahara Afrika hebben “nauwelijks” actie genomen tot de invoering van beleidsmaatregelen die nodig zijn om toegang tot energie te versnellen. Kenia, Tanzania en Oeganda zijn uitzonderingen daarin, zegt de Wereldbank, maar in vergelijking met Azië – waar slechts 10% van de landen een duidelijk kader ontbeert – is ook hier nog veel werk aan de winkel. Solarenergie opslag werd in het rapport aangehaald als een grote kans voor ontwikkelingslanden om elektriciteit te bieden aan inwoners die buiten het bereik van nutsbedrijven wonen. Echter het RISE verslag stelt vast dat een groot deel van de landen geen regelgeving hebben die “gunstig is om de verspreiding van zonne-energie te versnellen in thuis-systemen”. De uitdaging, zegt RISE, is niet langer een zaak van hoe je duurzame energie centrales moet bouwen, maar om toegang tot grote schaal betaalbare technologie zeker te stellen.

Van de top 10 “high impact” landen voor hernieuwbare energie en energie-efficiëntie, (dat wil zeggen degenen waarin de meeste capaciteit van schone energie is geïnstalleerd) is er een duidelijke correlatie met een relatief robuuste beleidskaders zichtbaar. Echter, uit RISE bleek dat van de top 10 high impact landen degenen die het meest zouden moeten profiteren van meer hernieuwbare energie, dat grotendeels nog niet doen. Er is nog veel vooruitgang nodig op het gebied van sterke ondersteuning op beleidsvlak.

Samenvattend constateerde een van de auteurs: “De wereld is in een race om een ​​schone energietransitie veilig te stellen verwikkeld – een die energiediensten zal leveren voor iedereen, banen zal creëren, zorgen voor gezondheidszorg en onderwijs, en de economie zal laten groeien. “Toenemend gebruik van hernieuwbare energie is een belangrijk element in die overgang” en “Smart beleid kan deze overgang versnellen” constateerde het rapport tot slot, tot waarschijnlijk niemands verbazing.